Oživení pro procházky a vyběhnutí

11.01.2021

V době lock-downu není zase tak moc, co dělat. Naštěstí pořád můžeme vyrazit ven a projít se a nebo si zaběhat. Tak vám třeba přijde vhod pár somatických pohybových tipů. Nebojte, nebudeme mluvit o "správném" stylu běhu nebo chůze, nabídnu jen pár možností, jak si pohyb na minutku nebo na dvě ozvláštnit... a zajímá mne, jak se vám to bude líbit...

První tip: zavnímejte zemi, po které šlapete

Zkuste se chvilku soustředit na to, jak se vaše chodidla setkávají se zemí, kolik váhy přenášíte z nohy na nohu při každém kroku a kolik úsilí vás stojí udělat další krok. Pokuste se uvědomit si, jak se při pohybu propojují ruce, střed těla a nohy... Můžete další krok udělat s větší lehkostí a nebo do něj vložit více váhy? Můžete se do země úplně zanořit a nebo se jí sotva dotknout? A co si zkusit opakovat indiánské rčení "Bubnuju nohama na tělo Matky Země a ptám se jí, jak se má... a ona mi odpovídá, jak se mám já" a zkoumat, jak se vaše kroky změní? Zkuste si s tím chvilku pohrát...

Druhý tip: dýchejte nosem

Od laterální stěny dutiny nosní se klenou nad sebou tři skořepy - horní, střední a dolní skořepa nosní po obou stranách nosu. Zkuste si představit, že dýcháte nejdříve do horních, pak do středních a pak do spodních skořep. Zpočátku bude asi těžké vůbec začít dýchat nosem, nicméně pokud to vyzkoušíte několikrát, tak určitě nějaký rozdíl pocítíte... Jak se vaše chůze nebo běh promění? Stane se něco pokud zkusíte dýchat do horních, středních nebo dolních skořep? Pociťujete nějakou změnu v intenzitě pachů a vůní okolo sebe, pokud dýcháte nosem? A mění se něco ve vašem pohybu? 

Třetí tip: představte si, že vaše nohy jsou mnohem mnohem delší

Vaše nohy nejsou s trupem propojené pouze kyčelním kloubem, ačkoliv je to první spojení, které nás obyčejně napadne. Mezi jinými tkáněmi a svaly máte v těle velmi zajímavý bedrokyčlostehenní sval (iliopsois), který spojuje nohu s bederní páteří. Zkuste si představit, že vaše nohy dosahují až k vaší bederní části zad. Jak působí tato představa na vaši chůzi/ běh? Jak se cítíte? Přináší vám to nějaké vzpomínky a nebo obrazy? 

Čtvrtý tip: zapomeňte na všechny tipy a užijte si to!

... každý malý krůček je krůčkem ke zdraví a k pohodě, tak si tu procházku a nebo vyběhnutí pěkně užijteJ

(Díky za inspiraci B. B. Cohen, Reně Milgrom a Jaroslavu Duškovi)

Napsala: Blanka Lisá