Zklidněme nervy

04.01.2021

Co pro sebe mohu udělat, abych se lépe popasovala s Covidem 19? A co takhle obrátit se přímo na spojence, které mám uvnitř ve svém těle?

Náš autonomní nervový systém se skládá ze dvou částí. Sympatické nervstvo je systém, který uvolňuje adrenalin do našeho těla. Za normálních okolností adrenalin v těle dobře hospodaří, například reguluje dech, trávení a krevní tlak. Nicméně při dlohotrvajícím stresu a frustraci drží zvýšená míra adrenalinu tělo v neustálé pohotovosti, což vede k vyčerpání.

Ve stresové situaci se aktivuje také endorkrinní systém - mimo jiné se zvyšuje hladina kortizolu. Dochází k aktivaci svalů, které jsou připraveny k boji a nebo útěku. Stejně tak je aktivován i mozek, což vede ke zrychlení myšlení. Pokud je však hladina kortizolu zvýšená po delší dobu, tak s sebou přinese i řadu problémů - zpomalí uzdravování, může vést ke zhoršení paměti, depresi, zoufalství a k celkovému zhoršení fyzičky.

Parasympatické nervstvo se naopak podílí spíše na zpomalení a úspoře energie - pomáhá trávení, podporuje obnovu buněk a rozmnožování. Namísto "bojuj nebo uteč" se stará o "odpočívej a věnuj se trávení". Parasympatické nervstvo se mnohem více angažuje během odpočinku, pomáhá obnově tkání a růstu.

Z tohoto důvodu je dobré pokusit se relaxovat, meditovat nebo použít jakoukoliv somatickou techniku, která vede ke zpomalení, a dát tak parasympatickým nervům šanci podpořit obnovu tkání a růst. A také se postarat o dostatekt nočního spánku, nespavost totiž může vést ke zhoršení zdravotního stavu a zvýšení citlivosti a zranitelnosti jednotlivých tkání. Nedostatek spánku vede celkově ke zhoršení regernerace organizmu.

(podle Moseley, G. L., Butler, D. S. (2015). Explain Pain second edition. Australia: Noigroup Publications)

Pohyb a fyzická aktivita jsou stále velmi důlžité pro fyzickou a psychickou pohodu, určitě v nich pokračujme. K tomu však pojďme plně využít i potenciálu parasympatického nervstva. Více než kdy dříve si teď musíme najít čas na vědomý odpočinek, relaxaci, hluboké nadechnutí a vydechnutí a užívat si somatického zpomalení, které podporuje obnovu a uzdravení.  

Několik jednoduchých somatickických tipů:

  • Pokud byste měli zájem o více informací o zpomalení, podpoře dechu a ostatních tělesných systémů, tak doporučujeme videa Bonnie Bainbridge Cohen, které zadarmo sdílí na svých stránkách, aby pomohla lidem zvládat pandemii. Její rady, jakými rozličnými způsoby lze dýchat a najít zdroje ve svém těle, pomohly už řadě pacientů s Covidem 19 i těm, kteří se snaží po nemoci navrátit k plné síle: https://www.youtube.com/user/BodyMindCentering/featured

Napsala: Blanka Lisá, více o Blance..