Dva ze zdrojů vitality

04.09.2021

V poslední době nějak často slýchám "work hard - play hard", slogan, kterým mluvčí většinou vyjadřuje svůj postoj k rovnováze mezi prací a soukromým životem a v přeneseném slova smyslu i postoj k tomu, jak si budovat a udržovat vitalitu. Líbí se vám tenhle slogan? No, abych byla upřímná, tak mně zas tak moc ne... Je to tak nějak příliš jednoduché, než aby to mohla být pravda.

Když se na obsah spojení "work hard - play hard" podívám z perspektivy tělesných systémů, tak tam vnímám silový pohyb, velký důraz na svaly. Svaly jsou skvělým systémem pro budování síly, ale nejsou tím nejlepším zdrojem pro budování celkové tělesné vitality. Tajemstvím vitality a toho, jak si vitalitu udržet i ve vysokém věku, jsou "měkčí" systémy, například využití dýchání pomocí propojených bránic a dobře fungující povázkový systém. Že jste o nich zatím moc neslyšeli? Tak se na ně podívejme.


O dechu je dobře známo, že je perfektním nástrojem ke zvládání stresu a podporou pro uvolnění a relaxaci. A je také skvělým zdrojem pro vaši vitalitu. B.B. Cohen tvrdí, že tajemstvím aktivního stárnutí je aktivace centra těla za pomoci dýchání do propojených bránic. Pravděpodobně dobře víte, že bránice je membrána pod vašimi plícemi, která se pohybuje s každým nádechem dolů. Ti z vás, kteří absolvovali lekce klasického zpěvu nebo divadelního způsobu řeči, také vědí, jak se "opřít" o bránici a vytvořit plný a silný zvuk. Co se už ví méně, je to, že velmi významnou úlohu při dýchání hraje i pánevní dno, které jde s každým nádechem nahoru a slouží vlastně jako druhá bránice. 

Takže s každým nádechem dochází v centru našeho těla ke kondenzaci, naše orgány a tkáně se smršťují, a při každém výdechu dochází k expanzi, naše orgány a tkáně se roztáhnou. Tento druh pohybu aktivuje centrum našeho těla a umožňuje nám využívat plnou škálu pohybu při chůzi, zvedání předmětů, přenášení něčeho někam atd. Bohužel sedavý způsob práce a nedostatečné vnímání pánevního dna způsobuje, že pánevní dno ztrácí svou funkčnost.

Co můžeme udělat pro aktivaci našich propojených bránic? Někdy stačí pouze věnovat pozornost tomu, jak dýcháme, a představovat si kondenzaci a expanzi v centru těla při nádechu a výdechu. Jindy je potřeba najít si další informace a pravidelně cvičit. Můžete se inspirovat například zde: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322720


Dalším tělním systémem, který je nesmírně důležitý pro vitalitu, je povázka (fascie). S poznatky o povázce pracuje aktivně ve svých lekcích například Antje Kennedy. Povázka je sítí, která obklopuje celé tělo - všechny svaly a všechny části svalů. Každý v sobě máme 18 - 23 kg povázky, která je tvořena vodou a bílkovinami a váže v sobě 25 % všech tělesných tekutin

Když stárneme, tak povázka ztrácí svou schopnost držet v sobě tekutinu. Z toho důvodu někteří staří lidé vypadají velmi křehce a svraštěle. Jak tedy udržet povázku aktivní? Překvapujte ji, má to ráda. Například si jemně drbejte, masírujte a promačkávejte chodidla a uvidíte, jak se téměř okamžitě zvýší vaše pružnost. Povázka miluje vodu, tak nezapomínejte na pitný režim. A v neposlední řadě povázka miluje protahování, když protahujete své svaly, tak také protahujete povázku, která je pokrývá, a samozřejmě můžete využít jakékoliv běžné cviky, při kterých jdete do protažení a smrštění celého tě

Nějaké tipy naleznete zde: https://www.healthline.com/health/fascia#10-fascia-treatments

A pokud si chcete ve svém těle vyzkoušet, jak probuzení povázky zvýší vaši flexibilitu, tak můžete postupovat podle jednoduchého návodu, který jsem pro vás nafotila... a zkuste to i s dětmi, bude se jim to líbit :)

Napsala: Blanka Lisá


Zdroje:

  • B. B. Cohen: Basic Neurocellular Patterns Exploring Developmental Movement, 2018. p. 36.
  • A. Kennedy: Fascial Fundamentals - LBMS and Fascial Training, in Eurolab Conference abstract 2018, p. 10-11.
  • Zkoumání povázky inspirované: www.fpohybu.cz