SOMATIC FEST PRAHA 2018 FACILITÁTOŘI
Pohybem a tělem vás na SOMATIC FESTU 2018 provedli:
Keynote speaker: Rachelle Palnick Tsachor CMA, RSMT
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000128-c9a65caa09/Rachel%20round_edited-6.jpg?ph=b87a2f786c)
Rachelle působí jako hlavní lektorka na Laban / Bartenieff Institute of Movement Studies a je učitelkou i praktikantkou Alexandrovy techniky. Je také registrovaná somatická terapeutka (Registered Somatic Movement Therapist), s více než 15letou praxí. Koordinovala výcvik LIMS ISMETA a je autorkou metodiky a případových studii pro Somatické pohybové terapie založené na principech Laban / Bartenieff. Je zakladatelkou certifikačního program LIMS v studijních programech Laban Movement Studies v Izraeli. Tam byla také hostujícím učitelem na Wingate College, na univerzitě v Haifě a Technion. Je certifikována Centrem pro Mind-Body Medicine a vyučuje Mind-Body Skills for Global Trauma Relief ( dovednosti propojení myli a těla při celkové úlevě u traumatu) v Izraelském Centru pro integrativní skupinové poradenství (the Israeli Center for Integrative Group Counseling), kde sdílí své klinické zkušenosti s postupy založenými na důkazech (evidenced-based practices).
Rachelle využívá umění pohybu k informacím pro vědecké výzkumy. Spolupracuje s Dr. Tal Shafir na "Emotion Regulation Through Movement" (Frontiers in Psychology) a "Somatic Movement Approach to Fostering Emotional Resiliency" (Frontiers in Neuroscience) spolu s mnoha studiemi v pohybové terapii. Tento výzkum má více než čtvrt milionu zhlédnutí na Tedx talk: Jak vaše tělo ovlivňuje vaše štěstí, a je základem pro studium afektivního programování a inteligentních interakcí, které přinášejí pohyb do oblastí jako je robotika a strojní učení.
Je asistující profesorkou pohybu na Illinoiské univerzitě v Chicagu, kde vyučuje herce. Její kapitola o Herectví s Bartenieff Fundamentals: Somatický, rozvojový pohyb pro ztvárnění fyzického charakteru bylo vydáno ve 2. vydání publikace Pohyb pro herce. Rachelle je přední přispěvatelkou Labanária, kde se rozebírá somatický přístup k pohybu pro výuku herectví v hodinovém podcastu.
Mgr. art. Anna Sedlačková ArtD, BMC Practitioner
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000126-618eb62898/Anka%20round-7.png?ph=b87a2f786c)
Na slovenskej tanečnej scéne pôsobí ako tanečnica, choreografka a pedagogička viac ako 30 rokov. V roku 1995 založila vlastnú skupinu AS Projekt, pre ktorú vytvorila viac ako 15 tanečných predstavení. V súčasnosti sa venuje sa funkčnosti a expresivite pohybu, otvoreným tanečným formám a improvizácii. Pôsobí v o.z. Neskorý zber, v ktorom vytvorila autorsky aj interpretačne diela Zámerné čakanie (2014) a Elegancia kvantového králika (2015) a Stories of be - comming (2017). Od roku 1996 vyučuje moderný tanec na Katedre tanečnej tvorby VŠMU. Tu v roku 2005 obhájila dizertačnú prácu na tému Základné vývojové vzorce pohybu v systéme Body - Mind Centering a ich využitie v tanečnom vzdelávaní. V roku 2001 získala prestížne Fulbrightovo štipendium, ktoré absolvovala na Hampshire College v USA.Od roku 2000 sa venuje štúdiu a aplikácii pohybového systému Body - Mind Centering (BMC) v tanci a v edukačnej práci s pohybom u kojencov a malých detí. V roku 2006 absolvovala programy Somatic Movement Educator v USA a Infant Movement Educator v systéme BMC v Nemecku. V roku 2013 získala titul BMC Practitioner ukončením certifikačného programu v Nemecku. V roku 2004 založila spolu s Angelikou Kováčovou občianske združenie Babyfit, zamerané na vzdelávanie v oblasti vývinového pohybu a špecifický vzdelávací program BabySoma.
Rena Milgrom CMA, TPT, RSME
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000129-eef39efee2/Rena%20round-5.png?ph=b87a2f786c)
Vystudovala Laban/Bartenieff Institute of Movement Studies v N.Y. a výcvik tanečně-pohybové terapie (TANTER). Je
registrovaná jako Somatic Movement Educator/Therapist (ISMETA), Jako lektorka tance má 18ti letou praxi. Vytvořila řadu choreografií v rámci jejího festivalu Dance Meridian a globálního happeningu Global Water Dances.
V Praze vede somaticky orientované studio DanceLab, v Drážďanech vyučuje Labanovu analýzu pohybu na taneční konzervatoři Palucca. Jako taneční terapeutka pracuje s pacienty s Parkinsonovou nemocí pod Parkinson-Help, z.s.
V posledních letech se kontinuálně vzdělává v dalších somatických disciplínách - zejména v Body Mind Centering, Amerta Movement (Suprapto Suryodarmo), Authentic Movement (Fran Lavendel, Joan Chodorow) a Hakomi method (Hakomi Educational Network).
Je autorkou Programu Vědomé Tělo se zaměřením na somatické vzdělávání, který probíhá v Praze.
Mgr.art Anna Línová, IDME
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000130-545e255568/Ani%C4%8Dka%20Round-7.png?ph=b87a2f786c)
Vystudovala osmiletou Taneční konzervatoř Evy Jaczové a Vysokou školu múzických umění v Bratislavě, obor pedagogika klasického tance. V roce 2010 ukončila Infant Developmental Movement Education (IDME), které je součástí programu The School of Body-Mind Centering®.
V letech 2001 - 2011 tvořila jako svobodný umělec na poli současného tance, pohybového divadla a site-specific. Dlouhodobě spolupracovala s Ankou Sedlačkovou (SK), režisérkou Aňou Hlaváčovou (SK) a choreografkou Ioanou M. Popovici (RO). V roce 2007 získala za prědstavení "Portrét" ocenění za nejlepší interpretaci v rámci udělování CENY SAZKY. Jako externí pedagog tance spolupracovala s DAMU, Praha a JAMU, Brno.
V roce 2010 v divadelním studiu Alta v Praze spoluzakládala Pohybové hry pro miminka a rodiče, které do roku 2014 vedla a věnovala se individuální vývojové práci s miminky. Od roku 2011 je interním pedagogem tance na konzervatoři Duncan Centre, toho času na rodičovské dovolené, a vede Pohybovou laboratoř pro dospělé ve studiu DanceLAB.
Jiří Lössl
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000200-5ddb65ed59/Jirka%20Small_retush2.png?ph=b87a2f786c)
Jiří je absolvent pedagogiky moderního tance na katedře tance pražské HAMU. Věnuje se pedagogické, metodické, koncepční, publikační a výzkumné práci v oblasti scénického tance a pohybu vůbec. Vyučoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka (1992-1998). V ateliéru textilní tvorby Univerzity Hradec Králové vedl pohybový ateliér (1997-2002). V současnosti je pedagogem na katedře výchovné dramatiky DAMU Praha (od roku 2002), na katedře tance pražské HAMU (od roku 2007) a katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU Praha (od 2015).
Je autorem projektů: Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti (výukový program pro pedagogy rytmické a pohybové výchovy dětí); Tělo v pohybu (výukový program pro studenty pražské AMU); Tělo jako nástroj (výukový program pro Centrum tvořivé dramatiky).
Vytvořil více jak desítku choreografií, publikuje v odborných časopisech nejen o dětské taneční pedagogice. Účastní se odborných sympozií a konferencí. Od roku 1999 je odborným pracovníkem NIPOS-ARTAMA pro scénický tanec.
Clara Lewitová
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000133-bb7ddbc744/Clara%20round-4.png?ph=b87a2f786c)
Clara Lewitová je fyzioterapeutka, učitelka, pokračovatelka a dcera Prof. MUDr. Karla Lewita DRSC, spoluzakladatele tzv. Pražské školy, respektive nového smýšlení, moderní funkční diagnostiky a myoskeletální medicíny v Československu. Clarino působení v oboru fyzioterapie začalo 1969, odkdy léta pracovala na Rehabilitačních a Revmatologických klinikách a také v oboru hipoterapie v České Republice. Od roku 1984 působila na Neurologii v Insburcku, kde uplatňovala manuální terapie podle principu Pražské školy, která nahlíží na člověka z funkčního pohledu nikoli jen z pohledu řešení strukturální poruchy pohybového aparátu.V letech 1988 -91 působila ve vlastní praxi v Insbrucku a dále rozvíjela tento způsob myšlení a práce. Od roku 1991 Clara působní ve vlastní praxi na Česko-Rakouském pohraničí a intenzivně se věnuje také lektorské činnosti v oblasti Fyzioterapie funkce. Fyzioterapie Funkce podle slov Clary Lewitové znamená přístup kdy: "...Čtu z formy těla o tom jak pracuje, jak se pohybuje a jak se může pohybovat. Pohyb těla je dán napětím svalů a ostatních tkání. Pak pracujeme na tom napětí tak, aby bylo nejlepší možné a tím se mění kvalita pohybu člověka k lepšímu. Když se to podaří, může si to člověk pěstovat, což závisí na jeho sebe-vnímání. Nové svalové napětí může způsobit, že člověk sám sebe vnímá nově a díky vnímání změny, vnímá své nové možnosti..."
MgA. Petra Oswaldová, Ph.D.
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000134-c113dc205d/Petra%20round.jpg?ph=b87a2f786c)
Petra vystudovala Katedru nonverbálního a komediálního divadla na HAMU a Katedru autorské tvorby a pedagogiky na DAMU v Praze, kde aktuálně působí jako interní pedagog pohybových disciplín. Šest let působila jako herečka pohybového divadla v autorských projektech režisérky Jany Svobodové v Divadle Archa v Praze. Autorské tvorbě a výuce pohybu se věnovala několik let i jako lektorka programu pro děti ve studiu Alfred junior v Divadle Alfred ve dvoře. V oboru Feldenkraisovy metody absolvovala Feldenkrais® Training Program (2001- 2006) na Feldeknrais Studiengesellschaft Wien ve Vídni a dvouletý mezinárodní výcvik Feldenkrais® Master Class specializovaný na individuální formu Feldenkraisovy metody- Funkční integraci- na Feldenkrais® Institut Wien (2010 - 2012). Feldenkraisovou metodou se zabývá profesionálně - vede pravidelné individuální i skupinové lekce a semináře pro odborníky i veřejnost. Jako externistka vyučuje na 2. Lékařské fakultě UK v Praze, na Lékařské fakultě OSU v Ostravě a na FTVS UK v Praze - v oborech fyzioterapie a rehabilitace a kurzech celoživotního vzdělávání. V individuální praxi se prostřednictvím Funkční Integrace zaměřuje především na děti se speciálními potřebami - nejčastěji s diagnózou DMO a jejími různými projevy, s poruchami autistického spektra a se syndromem ADHD. Současně pracuje i s dospělými, u nichž dramata (vážné úrazy, či nemoci) způsobila výrazná omezení pohybu a tím kvality života jako takové. Spolupracuje s vrcholovými sportovci. Je autorkou knihy "Feldenkrais, dech a hlas", Brkola s.r.o., Praha 2015.
Mgr. Šárka Provazníková
![](https://b87a2f786c.clvaw-cdnwnd.com/45a67f002aa5f71281e119512dde4218/200000135-7f8df808b2/rka%20round-8.png?ph=b87a2f786c)
Šárka Provazníková se věnuje Alexandrově technice, se kterou pracuje profesionálně od roku 2006, kdy po 3letém denním studiu ve Velké Británii obdržela kvalifikaci, která ji opravňuje pracovat s lidmi individuálně i ve skupinách. Celkově se jí zabývá již více než 18 let. Ve své práci se především zaměřuje na principy Alexandrovi Techniky a našeho přirozeného posturálního designu, který považuje za fascinující. Inspiruje se i zkušenostmi z jógy, taichi, meditací, práce s dechem a z různých druhů tanců a rituálů a také svou psychoterapeutickou praxí. V tomto oboru se stále zdokonaluje a prohlubuje svoji znalost a dovednost, účastní se workshopů a kongresů po celém světě. Pracovala se skupinou herců v Prague Film School a pořádala workshopy pro fyzioterapeuty, hudebníky, tanečníky, duly a také pro seniory.
Podrobný program SOMATIC FESTu ke stažení: